کیست سینه

کیست سینه

 
کیست های سینه کیسه های پرآبی هستند که در بافت سینه قرار دارند و معمولا هم این کیست ها باعث سرطان نمی شوند. هر خانمی ممکن است یک یا تعداد زیادی کیست در سینه اش داشته باشد . این کیست ها شبیه توده های گرد یا تخم مرغی شکل و با لبه های مشخص هستند. بافت این کیست ها مثل یک بادکنک کوچک پر از آب یا انگور است ولی گاهی اوقات هم کیست سینه سفت است.
 
کیست سینه چیست
کیست های سینه در حالت عادی نیازی به درمان ندارند مگر اینکه بزرگ و دردناک شوند یا ناراحتی هایی رابرای شخص ایجاد کنند . در این مواقع آب موجود در کیست را خالی می کنند.
 
کیست های سینه معمولا در خانم هایی که بین 35 تا 50 سال سن دارند (قبل از یائسگی) به وجود می آیند ولی به طور کلی در هر سنی ممکن است به وجود آیند.معمولا کیست های سینه در خانم ها بعد از یائسگی از بین می روند مگر اینکه خانمی هورمون مصرف کند.
 
علائم:
 
علائم کیست سینه شامل موارد زیر می شود:
 
 
1) وجود یک توده ی گرد یا بیضی شکل نرم و متحرک با لبه های مشخص در سینه(لزوما هم خوش خیم نیست)
 
2) کیست معمولا فقط در یک سینه وجود دارد ولی گاهی هم در هر 2 سینه حس می شود.
 
3) درد سینه در ناحیه ای که کیست وجود دارد.
 
4) بزرگ شدن سینه و درد سینه قبل از عادت ماهانه
 
5) کوچک شدن سینه و برطرف شدن علائم دیگر بعد از عادت ماهانه
 
داشتن یک یا چندین کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد . ولی به طور کلی باید حواستان به به وجود آمدن کیست های جدید و هر تغییر غیر نرمالی در سینه هایتان باشد به عبارت دیگر باید در حالت عادی سینه هایتان را لمس کنید تا اگر هر تغییری به وجود آمد متوجه آن شوید و به پزشک مراجعه کنید.
 
علت به وجود آمدن کیست های سینه:
 
هر کدام از سینه ها حاوی تکه هایی از بافت های غده ای هستند که این بافت ها شبیه گلبرگ های گل کنار هم قرار گرفته اند . این قطعه ها خودشان به قطعه های کوچکتری تقسیم شده اند که در طول بارداری و شیردهی به کودک، شیر تولید می کنند. مجراهای کوچک شیر را به نوک سینه می برند. بافتی که باعث شکل دهی به سینه می شود از چربی و بافت فیبروز ساخته شده است . کیست های سینه زمانی به وجود می آیند که غده ها و بافت همبند سینه زیادی رشد کنند و باعث مسدود شدن مجراهای شیر و بزرگ شدن و پر آب شدن آنها می شود.
 
انواع کیست سینه:
 
1) کیست های بسیار ریز: این کیست ها خیلی کوچک هستند و با دست حس نمس شوند و فقط با عکس برداری هایی مثل ماموگرافی یا فراصوت دیده می شود.
 
2) کیست های درشت : این کیست ها به اندازه ی کافی درشت هستند تا با دست حس شوند و قطر آنها معمولا بین 2.5 تا 5 سانتی متر است . کیست های درشت سینه به بافت اطرافشان فشار وارد می کنند و باعث درد سینه و ناراحتی می شوند.
 
دلایل ایجاد کیست های سینه هنوز ناشناخته هستند ولی بعضی از شواهد حاکی از این است که استروژن اضافی بدن که بافت سینه را تحریک می کند می تواند باعث به وجود آمدن کیست شود.
 
 
بخش ماموگرافی مرکز تصویربرداری پزشکی مهرگان با مجهزترین و به روزترین دستگاه های ماموگرافی و پزشکان حاذق در تشخیص به موقع مشکلات پستانی و تلاش برای جلوگیری از گسترش آنها شما را یاری می کند.

تاریخ: ۱۳۹۶/۰۵/۰۲